lindaanneflod.blogg.se

Några ord och bilder från gårdagen

Publicerad 2014-08-28 11:13:25 i Allmänt,

Igår var det dags för min fjärde omgång med cellgifter, var tredje vecka får jag en hästdos av gifter. Varje vecka får jag Taxol som bl.a. innehåller ett ämne som utvinns ur idegranen. Var tredje vecka lägger de till Paraplatin. Varje dag tar jag även Xeloda som är cellgifter i tablettform, dessa tar jag 2ggr/dygn. Innan varje behandling får jag mängder med mediciner som ska motverka illamående, skydda magen samt allergimedicin för att undvika en allergisk reaktion. Denna blandning av cellgifter ska jag få under 12 veckor. Sen byter de ut dessa cellgifter mot två andra cellgifter, tabletterna tar jag alla veckor, sammanlagt får jag en blandning av fem olika gifter under 24 veckor.
Biverkningarna är många och alla påverkas olika, de vanligaste är försämrade blodvärden (framförallt de vita blodkropparna och blodplättarna), håravfall, diarre, muskelvärk, svullnad, stickningar, känselbortfall och torr hud i handflator och fotsulor. Nog med fakta!
 
För ca ett och ett halvt år sedan var jag till Uppsala för att göra en utredning om jag bärare på någon cancergen, efter släktforskning och ett blodprov så kom svaret efter några månader. Jo, jag var bärare på en bröstcancergen vid namn BRCA 1, samma gen som Angelina Jolie bär på. Hon valde i förebyggande syfte att ta bort sina bröst, vilket är klokt, man får ju nya, det har jag redan försäkrat mej om både en och tio gånger, tro mej!! 
För mej har jag haft svårt att släppa mina bröst men jag lovade mej själv att om jag drabbas en andra gång då ryker dom! Och det tänker jag hålla fast vid nu! Jag har redan fått frågan av läkare efter första cancern om jag ville ta bort dem i förebyggande syfte.... Med facit i handen så sög jag för länge på den karamellen, jag skulle gjort det tidigare.... FAN!! Jag trodde inte jag skulle drabbas en gång till, nu är jag förbannad och anklagande mot mej själv!
 
Uppsala teamet kom ialla fall fram till att genen har jag ärvt från min far..... Tack så jättemycket pappsi ;)
På min fars sida finns det mycket cancer, min farmor Inga som jag sorgligt nog aldrig fick träffa gick bort i bröstcancer ett år innan jag föddes, då endast 43 år ung.  Sänder henne en tanke och kram ibland <3
 
Nu står mina döttrar på tur, vill de veta om de också bär på denna gen? De blir arton år om 4 månader och får bestämma själva då (ber till Gud att genen blev bortavlad) det är 50% risk att de bär på den. Eftersom de är tvåäggstvillingar så kan det t.o.m. betyda att en av tjejerna bär på genen men inte den andra!
 
Igår fick pappa den stora äran att bli med mej på behandling, tog ca 3 timmar igår. När vi går ut därifrån så hänger det en anslagstavla med bl.a. olika namn och telefonnummer till kuratoren. Ett av namnen var Karin Halvorsen 019-602 xx xx. Pappa pekar på detta namn och säger "Henne har jag pratat med" VA? svarade jag. Vad har det tagit åt gubben? Han tala med någon? När då? frågade jag förvånat. Får till svar "för ett halvår sen" sen pekar han på hennes efternamn och flinar, typiskt pappas humor!! Jag älskar dej <3
 
Igår rök håret!! Sanna fick den stora äran att fixa det men innan fick hon klippa lite olika frisyrer. jag ville ha en Victoria Beckham frilla!! Såg helt okej ut framifrån, när jag kollar baksidan så är jag evigt tacksam att du inte valde frisörlinjen!!
 
 
Efter det åkte hårtrimmern fram!! När håret åkt av frågade jag Sanna, nå? Hennes svar "Du ser ut som en lesbisk monchichi" Tack, det värmde!!
 
Idag tänker jag bara njuta och gå iväg och fixa snygga naglar, tänker även fixa en stilig bandanas att ha på huvudet för det är fan kallt om öronen!!
 
 
Kram alla!
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Linda Andersson

Publicerad 2014-08-28 11:42:48

Ja du Linda aldrig lätt att veta när man gör rätt eller fel för egen del......kämpa på!Var så stark o envis som du kan även när det är jobbigt!Tycker du är snygg även utan hår!Men om du fryser finns det ju mycket häftigt att ha på huvudet nu för tiden ☺!Kram.💖

Svar: Tack snälla, jag kör på och kommer nog hitta något snyggt till huvudet.... Kramar
Linda Anneflod

Postat av: Kicki

Publicerad 2014-08-28 12:32:57

Härligt att läsa ditt inlägg känns ändå väldigt positivt och de kommer man långt med...du passar även i den avskalade frisyren, inte många tjejer som gör! ;-)
Hoppas du slipper de andra biverkningarna och får må bra under resans gång! Styrkekram

Svar: Tusen tack fina Kicki! Stor kram tillbaks!!
Linda Anneflod

Postat av: Lena Arboga

Publicerad 2014-08-28 12:35:03

Fick läsa två ggr innan jag fattade din pappas humor haha
Du är så fin💕💕💕
Skicka kort på naglarna sen!!!
Kraaaam

Svar: Är jag förvånad!! Glad att du förstod till sist!! Kram
Linda Anneflod

Postat av: Susanne

Publicerad 2014-08-28 12:56:32

Jag tycker att du är skitsnygg när du är rakad! :-)
Hade väl förstås känts bättre att raka av det för att du ville, inte för att du "måste" men snygg är du iaf :-) Kram på dig

Svar: Tack fina DU!! Kram
Linda Anneflod

Postat av: Janne

Publicerad 2014-08-28 14:04:02

Du är jättefin snaggad ❤️

Svar: Tack detsamma!! <3
Linda Anneflod

Postat av: kusin martina

Publicerad 2014-08-28 14:36:38

Du är så himla stark, å fin!! tänker på dig varje dag! <3

Svar: Gulle dej!! <3
Linda Anneflod

Postat av: Madde

Publicerad 2014-08-28 22:48:46

Halv år sen....ja han e för rolig :) En sån snygging som du passar ju i alla frisyrer <3 Kram på dig!

Svar: Hahaha, jo han har humor :D Tack Madde, jag får bara gilla läget med eller utan hår....Stor kram <3
Linda Anneflod

Postat av: Malin

Publicerad 2014-08-30 05:18:45

Där kom flatfrillan fram, oh la la 😜😘😉 Puss på dig!!

Svar: Haha.... Japp!! Tack Malin! 😘
Linda Anneflod

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

44 årig ensamstående tjej med underbara tvillingdöttrar på 22 år samt en liten chihuahua på 10 månader. Drabbad av trippelnegativ bröstcancer dec. 2011 i höger bröst. Åter drabbad juli 2014 i vänster bröst då med spridning till lymfkörtlar. Även drabbad av malignt melanom våren 2016. Jag skriver om mina känslor, långa behandlingar och smärtsamma operationer. Jag säger bara Fuck Cancer!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela